Opinie Klientów o produkcie. Czy Twój sklep ich potrzebuje?

0

Możliwość opiniowania produktów to miecz obosieczny. Z jednej strony rekomendacje budują zaufanie do firmy i zachęcają potencjalnych klientów do zakupów, co przekłada się na zwiększenie sprzedaży. Z drugiej, jeśli sklep zbiera coraz więcej negatywnych opinii, może łatwo stracić klientów i obroty spadną z dnia na dzień. Można zatem wywnioskować, że opinie klientów o produkcie to darmowa reklama dla profesjonalnych, dbających o jakość sprzedawców, ale i bat dla tych, którzy sprzedają tandetę i nie traktują odbiorców zbyt rzetelnie.

Dlaczego warto zapytać klienta o opinię?

W miarę rozwoju rynku e-commerce, polski klient stał się znacznie bardziej ostrożny w podejmowaniu decyzji zakupowych. Sprawdza nie tylko produkt, który ma zamiar zamówić, ale również stara się „prześwietlić” sprzedawcę i poziom zadowolenia swoich poprzedników. Opinie klientów o produkcie są wiążące i wiarygodne dla 70% internautów, dlatego sprzedawcy muszą się liczyć z ogromną siłą oddziaływania ocen. Jeśli nie masz sobie nic do zarzucenia, dbasz o dobry kontakt z klientem i nie sprzedajesz „bubli”, siła rekomendacji będzie Twoim sprzymierzeńcem. Zadowolony klient nie tylko wróci do Ciebie, ale i przyciągnie dziesiątki innych – właśnie za sprawą opinii. Wystarczy kilka słów: polecam, super obsługa, jestem zadowolony, dostałem gratisy itp. a w świat pójdzie informacja, że jesteś rzetelnym sprzedawcą i warto robić zakupy właśnie u ciebie.

W jaki sposób klient może wyrazić swoją opinię?

Klienci najczęściej oceniają sklep wówczas, jeśli zostaną poproszeni przez sprzedawcę o wystawienie opinii na takich serwisach jak Allegro, Opineo czy Ceneo. Również platforma sklepu powinna udostępniać możliwość komentowania i łatwego dostępu do wystawionych ocen. Mail z prośbą o wystawienie opinii wraz z bezpośrednim linkiem to coraz

powszechniejsza praktyka. Pozytywne doświadczenia ze sprzedawcą (szybka wysyłka, dobry kontakt, rzetelna realizacja reklamacji, gratisy itp.) sprawiają, że konsumenci chętnie poświęcają swój czas na napisanie paru dobrych słów o sklepie. Bardzo motywującym rozwiązaniem jest również stworzenie konkursu lub programu lojalnościowego, gdzie w zamian za opinię klient może uzyskać bon na zakupy czy nagrodę.

Oczywiście jeśli zakupy były okupione potem, łzami i zgrzytaniem zębów, opinie klientów o produkcie mogą być nieprzychylne. Nawet jeśli sklep nie dysponuje modułem do wystawiania ocen i komentarzy, ani nie współpracuje z Opineo/Ceneo, niezadowolony z zakupów internauta zawsze znajdzie sposób na wyrażenie opinii – choćby na fanpejdżu stronie sklepu, grupach dyskusyjnych na Fb czy forach internetowych.

Jak powinny wyglądać opinie?

Najpopularniejszy jest system gwiazdkowy, gdzie ilość gwiazdek oznacza poziom satysfakcji z zakupów. To czytelny i jasny komunikat, zwłaszcza jeśli opinia jest podzielona na sekcje – produkt, kontakt z klientem, czas i koszt wysyłki i usługi kurierskie. Kliknięcie gwiazdek to dla Klienta kwestia zaledwie kilku sekund, co zachęca również do pozostawienia krótkiego komentarza. Warto zaimplementować tak proste rozwiązanie w swoim sklepie.

Często poziom zadowolenia ze współpracy jest wprost proporcjonalny do ilości znaków w komentarzu, jednak z drugiej strony – kilkuzdaniowe elaboraty (zwłaszcza te pozytywne) budzą nieufność. Zbyt drobiazgowe opinie i wychwalanie firmy lub produktu pod niebiosa budzą skojarzenia z praktyką marketingu szeptanego. „Rozgadanego” klienta nie ma sensu ograniczać, ale warto pamiętać o tym, jak opinia może być odebrana, gdy… faktycznie prowadzimy marketing szeptany.

Opinie klientów o produkcie zamieszczone na witrynie sklepu powinny być dobrze widoczne, umieszczone w łatwo dostępnej zakładce i najlepiej poparte statystykami (średnia ocen, ilu klientów kupiło produkt itp.). Ponadto sprzedawca powinien zadbać, by klient zechciał przeznaczyć kilka minut na wystawienie oceny, dlatego maile przypominające są jak najbardziej w dobrym tonie. Warto także pamiętać, że jedna rzetelna opinia może być więcej warta niż rekomendacja opłaconych „szeptaczy”. Po pierwsze, prawdziwa opinia daje nam realny pozytywny feedback, a po drugie, możemy liczyć na to, że klient poleci produkt również „w realu”.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

0

Pozycjonowanie stron internetowych to jedno z najważniejszych pojęć we współczesnym marketingu. Jeżeli zaczynasz się interesować branżą e-commerce, na pewno trafiłeś już na to pojęcie. Niemniej, prędzej czy później każdy musi zasięgnąć informacji na temat podstawowych definicji, więc… czym jest pozycjonowanie stron internetowych? Jakie korzyści daje?

Co oznacza pozycjonowanie?

Sam termin „pozycjonowanie” ma długą historię – w marketingu istnieje pojęcie pozycjonowania marki albo produktu. Jednak w związku z ogromną popularnością wyszukiwarek internetowych i firm zajmujących się marketingiem w tego typu serwisach, pozycjonowanie stało się właściwie synonimem pozycjonowania stron internetowych. Wielu internautów i osób związanych wyłącznie z branżą SEO, nawet nie zdaje sobie sprawy, że można pozycjonować cokolwiek innego niż witryny www.

Co więc oznacza pozycjonowanie stron internetowych? Jest to takie działanie, które pozwoli na zdobycie korzystnych pozycji w Google oraz ewentualnie innych wyszukiwarkach. Chodzi o to, aby po wpisaniu zapytania w Google, Twoja strona pojawiła się jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania. W Polsce zwykle mówi się właśnie o Google, bo nasz naród wyjątkowo upodobał sobie to narzędzie. Z innych wyszukiwarek praktycznie nie korzystamy.

Co to jest SEO/SEM?

W kontekście pozycjonowania często używa się też pojęcia SEO oraz SEM. Pierwsze z nich oznacza Search Engine Optimization a drugie Search Engine Marketing. Można by się spierać jakie są granice tych terminów i jak mają się one do pojęcia „pozycjonowanie” – ważniejsze jest jednak to byś wiedział, że branża SEO zajmuje się właśnie pozycjonowaniem. Firmy SEO optymalizują strony internetowe tak, by były jak najlepiej oceniane przez Google.

Jak działa pozycjonowanie stron internetowych?

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych i jak działa? Istnieją liczne blogi poświęcone technikom poprawiania pozycji w wynikach wyszukiwania – to bardzo szeroki temat. Niemniej, najczęściej mówi się o trzech filarach:

  1. Dostosowanie strony internetowej tak, by była czytelna dla Google i zgodna z wytycznymi dostawcy wyszukiwarki. To tzw. optymalizacja techniczna – poprawia się błędy na stronie, skraca linki, usuwa duplikaty… i wiele innych czynności.
  2. Dodawanie unikalnej treści – Google ceni strony, które mają dużo wartościowych tekstów związanych z danym tematem. Koniecznym warunkiem jest unikalność. Artykuły czy opisy produktów nie mogą być kopiami treści z innych stron. W ramach poprawiania pozycji w wyszukiwarce często rozbudowuje się opisy elementów oferty oraz prowadzi firmowego bloga.
  3. Zbieranie linków – wyszukiwarka buduje ranking również w oparciu o odnośniki. Im więcej linków prowadzi do Twojej witryny i im lepsza ich jakość, tym większa szansa, że Twój adres pojawi się na szczycie Google. Dlatego pozycjonowanie polega również na pozyskiwaniu wartościowych odnośników.

Dlaczego warto się tym zająć?

Czym jest pozycjonowanie? Koniecznością. Coraz więcej firm płaci za usługi SEO, by wyprzedzić konkurencję. Inni są więc zmuszeni robić to samo, by nie zostać na końcu listy. Google ma kluczowe znaczenie dla popularności Twojej strony internetowej, co często przekłada się również na większą sprzedaż. Zdobycie dobrej pozycji, bez dodatkowego i celowego wysiłku zorientowanego na poprawienie lokaty w wyszukiwarce jest mało prawdopodobne.

Zalety i wady dropshippingu. O czym powinieneś pamiętać?

0

Jeśli interesujesz się branżą e-commerce, zapewne słyszałeś już o dropshippingu. Po krótce przypomnijmy o co chodzi w tym modelu współpracy z hurtownią. Otóż dropshipping polega na wysyłaniu towaru z hurtowni wprost do klienta – z pominięciem sprzedawcy. W konsekwencji sklep internetowy zajmuje się jedynie promocją wystawianych produktów i kontaktem z klientami, ale nie otrzymuje fizycznie towaru. Dopiero w momencie złożenia zamówienia przez klienta jest ono przekazywane do hurtowni i opłacane.

Takie rozwiązanie handlowo-logistyczne jest coraz popularniejsze. Chętnie sięgają po nie zwłaszcza małe firmy. Każdy model ma jednak swoje plusy i minusy – jak jest w tym wypadku? Jakie są najważniejsze zalety i wady dropshippingu?

Największe zalety dropshippingu

Pierwszy ogromny plus nasuwa się sam i jest głównym powodem, dla którego handlowcy decydują się na tę formę współpracy. Mowa o oczywiście o mniejszym ryzyku inwestycyjnym i braku konieczności utrzymywania magazynu.

Wystarczy stworzyć platformę internetową. Sprzedawca nie musi zatowarować sklepu, więc nie ryzykuje lokowaniem kapitału w produkty, które mogą się nie sprzedać. Odpadają też wszystkie koszty i kłopoty związane z obsługą własnego magazynu. To oznacza mniejsze ryzyko i duże oszczędności.

Co więcej, oferta może być regularnie poszerzana o nowe pozycje, gdy hurtownia doda kolejne opcje do katalogu. Innymi słowy: możesz zwiększać liczbę produktów bez wydawania choćby złotówki. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z kilku hurtowni naraz.

Do zalet dropshippingu trzeba zaliczyć nie tylko niższe koszty, ale również możliwość zainwestowania gotówki w inne obszary, zwłaszcza marketing. Zamiast wydawać pieniądze na towar, możesz przeznaczyć zaoszczędzone środki na reklamę i cieszyć się wyższą sprzedażą.

Największe wady dropshippingu

Niestety nie ma rozwiązań idealnych – dropshipping też ma istotne minusy. Klientów (i sprzedawców) może zniechęcić m.in. dłuższy czas realizacji zlecenia. Wiele zależy od konkretnej hurtowni, ale często trzeba doliczyć 1-2 dni do standardowego terminu wysyłania towaru. W takiej sytuacji przegrywasz z konkurencją, która ma podobne ceny, ale realizuje zamówienia od ręki z własnego magazynu.

Wadą dropshippingu jest też brak bezpośredniego dostępu sprzedawcy do produktów. Dane są wprawdzie aktualizowane i możliwa jest bezpośrednia integracja ze sklepem, jednak problem w tym, że będziesz zależny od hurtowni – sam nie masz pełnej kontroli nad informacją. Jeśli zdarzy się, że system lub pracownik hurtowni zawiodą i dane będą nieaktualne, możesz sprzedać towar, którego nie ma na stanie. A klient ma kontakt z Tobą i Ciebie obarczy winą za nieudane zakupy.

To samo można powiedzieć o dotrzymywaniu terminów wysyłki i jakości wysłanego towaru. Każde przewinienie hurtowni odbije się negatywnie na wizerunku Twojego sklepu.

Do listy minusów dropshippingu trzeba też dodać wysoką konkurencyjność i niskie marże – jeśli będziesz współpracować z popularną hurtownią, to na aukcjach i w sklepach internetowych znajdziesz dokładnie takie same produkty jak Twój. Rozpoczęcie współpracy jest łatwe i tanie, więc sklepów proponujących identyczny towar może być bardzo dużo. A to będzie oznaczało intensywną walkę o klienta za pomocą ceny.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? To pytanie, które zadaje sobie każdy sprzedający towary w sieci, a zwłaszcza osoby prowadzące biznes bez większych sukcesów. Co możesz zrobić, jeśli większość klientów porzuca koszyk albo liczba odwiedzin na Twojej stronie jest zbyt mała?

Zadbaj o aktualną szatę graficzną

Wygląd nie jest najważniejszy, ale nowoczesny sklep zachęca do pozostania na stronie. Gdy użytkownik widzi przestarzałą szatę graficzną, ma ochotę wyłączyć okno i pójść do atrakcyjniejszej wizualnie konkurencji. O tym, jak istotna jest grafika najlepiej świadczą badania, w których ładniejsze strony były oceniane jako bardziej… praktyczne! Niestety podświadomie wszyscy ulegamy złudzeniu, że to co piękniejsze jest lepsze również pod każdym innym względem. Wykorzystaj tę regułę w swoim sklepie i zaprezentuj klientom nowoczesny design.

Nowy szablon sklepu powinien mieć jeszcze jedną zaletę, której zwykle pozbawione są stare strony – responsywność. Innymi słowy: powinien automatycznie dopasowywać się do ekranów o różnej wielkości.

Zbadaj usability

Responsywność jest tak ważna, bo zwiększa usability sklepu internetowego, zwłaszcza na mniejszych ekranach. Pojęciem usability określa się „praktyczność” strony”. Pomyśl o tym, czy łatwo można obsługiwać Twoją stronę – czy jest ona intuicyjna, zrozumiała i wygodna dla użytkownika.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Zbadaj usability na wszystkich poziomach. Przejdź całą ścieżkę zakupową i zastanów się, czy użytkownik może gdzieś natrafić na problem z obsługą. Poproś o dokonanie zakupu przez znajomych i zobacz, jak sobie poradzą. Popraw kroki, które budzą wątpliwości.

Zainwestuj w profesjonalny marketing

Jeśli na poważnie myślisz o biznesie, warto zainwestować w profesjonalny marketing. Doświadczona agencja pomoże Ci zadbać o sprzedaż na każdym etapie funkcjonowania sklepu. Możesz pokusić się o zmianę wizerunku marki lub po prostu zamówić kampanię reklamową. Umiejętnie poprowadzony marketing może zwiększyć sprzedaż wielokrotnie, dlatego oszczędzanie na tym elemencie nie jest właściwym rozwiązaniem.

Zacznij pozycjonować sklep internetowy

Skoro mowa o marketingu, to nie sposób nie wspomnieć o pozycjonowaniu. Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? SEO to jedna z najlepszych odpowiedzi na to pytanie. Mowa o działaniach mających na celu podniesienie pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych, tak by po wpisaniu zapytania związanego z Twoją branżą, użytkownik zobaczył adres Twojej witryny wśród pierwszych wyników.

Zoptymalizuj stronę zgodnie z wytycznymi Google i poszukaj w sieci poradników dotyczących pozycjonowania sklepu. Dobrym pomysłem będzie również zlecenie pozycjonowania zewnętrznej firmie z branży SEO.

Cross sell oraz up sell

Kolejny sposób na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym to techniki nazywane cross sell oraz up sell. Pierwsza z nich oznacza proponowanie produktów związanych z tym, który kupuje klient. Podpowiedź może się pojawić już na karcie produktu, w koszyku a nawet w mailu wysłanym po zakupach. Up sell również polega na proponowaniu rozszerzenia kupna, ale w tym wypadku chodzi o oferowanie droższej, większej albo lepiej wyposażonej wersji produktu.

Nie zapominaj o klientach

Proponowanie produktów nie musi dotyczyć jedynie klientów, którzy właśnie dokonują zakupów. Odezwij się również do tych już po konwersji. Wyślij maila z propozycją lub zainwestuj w spersonalizowaną reklamę, która pojawi się na przeglądanych przez użytkownika stronach.

Działaj w social media

Obowiązkowym elementem podnoszenia sprzedaży w sklepie internetowym są również działania w mediach społecznościowych. Prowadź konta w social media lub zleć to zadanie profesjonalistom. Staraj się regularnie utrzymywać kontakt z kupującymi. Oferuj ciekawe informacje, konkursy z wartościowymi nagrodami i odpowiadaj na wszelkie pytania. W długiej perspektywie społecznościowy wysiłek zawsze się opłaca.

 

Jak zabezpieczyć telefon przed kradzieżą?

0

Życie bez smartfona? Trudno to sobie dziś wyobrazić. W telefonie masz wszystko – od kontaktów, poprzez cenne pliki na studia lub do pracy, na wrażliwych materiałach prywatnych i zdjęciach z wakacji kończąc. Co by było, gdyby w jednej chwili te wszystkie rzeczy zniknęły? Niestety o to nietrudno, bo wystarczy, że zostawisz telefon na stoliku albo schowasz go do luźnej kieszeni w kurtce, a wprawne oko złodziejaszka szybko wypatrzy okazję. Jak zabezpieczyć telefon przed kradzieżą?

Oczywiście na początek warto zadbać o najbardziej podstawowe kwestie, takie jak pilnowanie urządzenia i chowanie go w bezpieczne miejsce. Gdy nosisz drogiego smartfona w zewnętrznej, nieosłoniętej kieszonce plecaka, pokusa dla kieszonkowca jest szczególnie duża.

Dobre hasło na ekran startowy

Zabezpieczanie telefonu zacznij od ustawienia skutecznego hasła startowego. Możesz skorzystać z PIN-u albo wzorku na ekranie. Nawet prosty wzór jest trudny do złamania, a jednocześnie nie stanowi dużej przeszkody podczas codziennego użytkowania. Po kilku dniach wymyślony wzór będziesz wpisywać odruchowo.

Zdalna kontrola nad telefonem

Aktualnie zarówno Apple, jak i Google wprowadziły dla swoich systemów rozwiązania pomagające w zabezpieczeniu i odnajdywaniu telefonu. Wystarczy, że poszukasz w Google strony Find My Phone (lub Find My iPhone). Po wejściu do serwisu trzeba się zalogować kontem Apple lub Google, do którego przypisane jest urządzenie. Następnie Twoim oczom ukaże się panel dający całkiem duże możliwości.

Jak zabezpieczyć telefon przed kradzieżą za pomocą tych stron? Przede wszystkim po zalogowaniu się natychmiast widzisz lokalizację urządzenia. Możesz więc szybko dowiedzieć się, czy urządzenie spoczywa u Ciebie w domu czy właśnie przemieszcza się gdzieś po całym mieście z nowym właścicielem.

Po drugie, telefon można zdalnie zablokować. Innymi słowy, złodziej nagle straci możliwość korzystania z urządzenia i bez informatycznej pomocy nie odzyska kontroli nad smartfonem. A jeżeli najbardziej zależy Ci na bezpieczeństwie danych zgromadzonych na urządzeniu, możesz przy pomocy kilku kliknięć skasować wszystkie pliki zgromadzone w pamięci telefonu.

Na stronie znajdziesz też możliwość uruchomienia dzwonka – telefon będzie dzwonił nawet wtedy, gdy był ustawiony w tryb „ciszy”. To również bardzo pomocna opcja podczas poszukiwania urządzenia zagubionego w domu.

Jeżeli opcje w rozwiązaniach Apple i Google Ci nie wystarczają, możesz zainstalować jedną z aplikacji do ochrony dostępną w sklepach.

Numer IMEI

Jak zabezpieczyć telefon przed kradzieżą? Bardzo pomocny w tej kwestii jest również numer IMEI, czyli International Mobile Equipment Identity. To numer pozwalający na zidentyfikowanie urządzenia mobilnego – każdy telefon ma własny, unikalny IMEI. Możesz go sprawdzić wpisując kod *#06#. IMEI przydaje się podczas zgłaszania sprawy na policję.

Galeria wysyłana na chmurę

Zdarza się, że skutecznym narzędziem przeciwdziałającym kradzieży jest integracja galerii zdjęć z dyskiem w chmurze. Dlaczego? Ponieważ nieświadomy takiej technologii złodziej będzie robił sobie fotki, które powędrują wprost na Twój dysk. Jeżeli ktoś na co dzień trudni się kradzieżą telefonów to najprawdopodobniej nie należy do elity intelektualnej, więc nawet tak proste rozwiązanie może okazać się bardzo skuteczne. Jak zabezpieczyć telefon przed kradzieżą? Po prostu włącz opcję automatycznego przesyłania wszystkich wykonanych fotek na dysk w chmurze. W razie kradzieży wystarczy zajrzeć do galerii na cloudzie, by zobaczyć selfie złodzieja.

Jak zrobić skuteczną prezentację w Power Point?

0

Prezentacje Power Point są codziennością zarówno w szkołach, uczelniach, jak i w pracy. Aby zrobić wrażenie na słuchaczach, należy się do niej odpowiednio przygotować. Wystąpienia publiczne są ważną umiejętnością, warto opanować ją w takim stopniu, by bez stresu występować przed grupą. Dobrze przygotowana prezentacja  pozwala na ograniczenie stresu i pewność siebie.

Ustal cel

Zanim przystąpisz do pracy w Power Point, zgromadź wszystkie potrzebne dane i materiały, które będą pomocne w tworzeniu prezentacji. Sam plan możesz napisać na kartce. Rozpisanie planu pozwoli ułożyć spójną historię, która przyciągnie odbiorcę. Chaotyczne tworzenie slajdów może powodować dezorganizację w wypowiedzi. Wyznacz cel, który będzie towarzyszył całej prezentacji. Celem może być dostarczenie informacji, przedstawienie oferty, podjęcie decyzji. Jeżeli cel nie jest jasno określony, odbiorcy mogą nie być zaangażowani w to, co masz do przekazania, w efekcie zarówno prezentujący, jak i odbiorcy stracą czas. Pierwszy slajd powinien wobec tego zawierać nie tylko tytuł prezentacji, datę, osobę odpowiedzialną i agendę, ale również cel.

Objętość prezentacji

Sprawdź, ile czasu potrzeba na zaprezentowanie Twojej wypowiedzi. Na prezentację jednego slajdu przeznacz od 3 do 5 minut. Dobra prezentacja nie powinna służyć wyczerpaniu tematu, a jedynie wskazaniu najistotniejszych wątków i zainteresowaniu słuchaczy.  Upewnij się, czy wszystkie slajdy są konieczne. Zbyt duża ilość treści nie sprawi, że wszyscy zwrócą uwagę na ogrom Twojej wiedzy, a może przytłoczyć odbiorców. Oczekiwanie, że słuchacze zapamiętają wszystko, co zostało przedstawione na kilkudziesięciu slajdach, jest naiwne. Postaw na jakość, a nie ilość.

Zweryfikuj poprawność

Sprawdź poprawność swojej prezentacji. Nie umieszczaj informacji, które nie pochodzą z wiarygodnego źródła. Sprawdź kilkukrotnie przygotowany materiał. Upewnij się, że treść nie zawiera błędów. Kiedy stosujesz dane liczbowe, zwróć uwagę na cyfry oraz jednostki. Dane powinny być jak najbardziej czytelne dla odbiorców.

Dobra prezentacja

Wielu ludzi jest wzrokowcami, wobec czego wydaje się, że prezentacja powinna być barwna, zwracać uwagę, prezentować bogate treści, a nasza wypowiedź powinna być dodatkiem. Tymczasem  powinno być odwrotnie. Pamiętaj, że prezentacja multimedialna jest tylko wsparciem dla wystąpienia. Ma podkreślić istotne informacje. Slajdy powinny zawierać najważniejsze hasła, które są związane z  omawianym tematem. Treść poszczególnych slajdów nie powinna być zbyt długa, optymalnie powinna zawierać maksymalnie 36 słów. Warto wypunktować najważniejsze kwestie, zapisać istotne pytania, które zostaną następnie rozwinięte w czasie prezentacji. Ogranicz liczbę slajdów, ich nadmierna ilość może spowodować, że słuchacze nie nadążą. Ubarwianie swojej wypowiedzi ogromną ilością zdjęć i tekstu może dekoncentrować zarówno prezentującego, jak i słuchaczy. Prezentacja powinna być czytelna. Wiele kolorów, różnorodność czcionek i różnokolorowe tła sprawią nieprofesjonalne wrażenie. Ważny tekst możesz pogrubić lub podkreślić.  Jeżeli stosujesz w swojej pracy wykres, fotografię lub treść, która nie należy do Ciebie, zastosuj przypisy. Na końcu prezentacji umieść  bibliografię.  Wystąpienie powinno zawierać wyraźny wstęp oraz podsumowanie, część główna powinna być podzielona na kilka części.

Nie ucz się na pamięć

Przygotuj materiał, zrób ogólny szkic swojej wypowiedzi. Zaznacz najważniejsze punkty w kolejności, by w trakcie prezentacji móc przypomnieć sobie,  jaka jest kolejność i co masz dalej mówić. Kartkę połóż gdzieś w zasięgu wzroku, by w razie potrzeby móc na nią spojrzeć. Nie trzymaj kartki w dłoni w trakcie prezentacji. W ten sposób uniemożliwisz sobie gestykulację, ponadto słuchacze mogą odebrać zerkanie na kartkę jako brak kompetencji z Twojej strony. Wystąpienie powinno być naturalne, z możliwie jak najmniejszą ilością wyuczonych reguł i cytatów.

Kontroluj czas

Zanim przystąpisz do prezentacji przed właściwą publicznością, przeprowadź kilka prób. Jeżeli masz możliwość, zaprezentuj swoje wystąpienie zaufanej osobie. Poproś o informację zwrotną. Zapytaj o informacje, które ta osoba zapamiętała, co sądzi o całej prezentacji, co należy zmienić, a co się podobało. Być może konieczne będą poprawki lub znaczące zmiany. Jest to jednak celowe, jeżeli prezentacja ma być skuteczna, a Ty chcesz wypaść jak najlepiej. W trakcie prób sprawdź również, ile czasu zajmuje Ci wygłoszenie prezentacji. Może się zdarzy, że znacznie przekraczasz czas, lub wręcz przeciwnie, mówisz zbyt szybko. Kilka prób powinno pozwolić Ci wychwycić odpowiednie tempo.

Ostatnie przygotowania

Sprawdź również czy sprzęt, z którego będziesz korzystać, odtworzy bez problemów Twój plik z prezentacją. Lepiej sprawdzić to wcześniej, niż pięć minut przed prezentacją, ponieważ może zaistnieć konieczność przyniesienia własnego laptopa. W dniu prezentacji nie skupiaj się na bezmyślnym powtarzaniu prezentacji. Bądź zrelaksowany, zadbaj o swój wygląd. Nie zadręczaj się myślą o wystąpieniu. Jesteś dobrze przygotowany, uwierz w siebie.

ZOBACZ TEŻ