Prawie 90% internautów dokonuje zakupu produktu lub usługi na podstawie opinii wyszukanych w Internecie. Ten niesamowity potencjał rekomendacji wykorzystują moderatorzy kampanii buzz marketingowych –  dobre opinie są uznawane za bardziej wiarygodne i miarodajne niż standardowe reklamy, maile czy bannery. W dodatku rozprzestrzeniają się z siłą plotki, a umiejętnie pokierowane, mogą osiągnąć globalny rozmach i to w ramach stosunkowo niewielkiego budżetu. Jeśli zatem szukasz skutecznego sposobu na reklamę w Internecie, sprawdź, czym jest buzz marketing i jak wykorzystać go w promocji firmy.

Na czym polega „szeptanie”?

Istotą buzz marketingu jest „szeptanie”, czyli przekazywanie dobrych opinii o przedmiocie kampanii – produkcie, usłudze, marce, wydarzeniu etc. Moderatorzy kampanii buzz marketingowych muszą tak poprowadzić dyskusję w Internecie, aby skierować uwagę internautów na reklamowany przez siebie produkt. Prowokowane rozmowy mają skłaniać internautów do pozostawienia rzetelnych porad i komentarzy, które będą budować korzystny wizerunek marki lub nakłaniać konsumentów do zakupu. Działania moderatorów powinny być naturalne i subtelne, niedopuszczalne jest „spamowanie”  nachalną reklamą czy wprowadzanie czytelników w błąd. Osoby piszące sztuczne, przesadnie pozytywne opinie na przypadkowych forach, z pewnością nie wiedzą, czym tak naprawdę jest buzz marketing.

Jakie korzyści daje marketing szeptany?

Wiesz już, czym jest buzz marketing. Ale w jaki sposób „szeptanie” może pomóc Twojej firmie? Otóż opinie sprowokowane przez moderatorów kampanii mogą nakłonić niezdecydowanych konsumentów do oczekiwanego przez Ciebie działania – zakupu produktu, zamówienia usługi czy wzięcia udziału w organizowanym przez Ciebie wydarzeniu. Buzz marketing jest ukierunkowany na klienta aktualnie potrzebującego danego produktu – celnie trafia w potrzeby, definiuje je i zaspokaja. Jednak skuteczna konwersja to nie jedyny efekt buzz marketingu. Komentarze kreują pozytywny obraz Twojej marki w Internecie i mogą bezpośrednio walczyć z negatywnymi opiniami. Ponadto kampania ma charakter długofalowy – opinie zamieszczone na popularnych forach, blogach i portalach społecznościowych będą reklamą dla Twojej firmy przez cały czas istnienia witryny.

Różne specjalizacje buzz marketingu

Jak wykorzystać buzz marketing w promocji firmy? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, gdyż kampania może przyjąć rozmaite formy. Dość złożony i wymagający dobrej strategii jest evangelist marketing, polegający na stworzeniu silnej relacji z konsumentem, który z racji zaufania i silnego przekonania do marki, zamieszcza pozytywne opinie z własnej inicjatywy. Z kolei trendsetting wykorzystuje popularną personę (sportowca, aktora, celebrytę), która przez używanie produktu, wzbudza w swoich fanach chęć jego posiadania. Znakomitym przykładem buzz marketingu jest marketing wirusowy, który polega na stworzeniu na tyle atrakcyjnych treści (zdjęć, filmów, memów), aby internauci sami chcieli przekazywać je między sobą. Do promocji firmy możesz wykorzystać także community marketing – w tym przypadku „szeptanka” polega na uczestnictwie w zintegrowanej społeczności, skupionej wokół wspólnych zainteresowań i wyznawanych wartości. Inną wersją buzz marketingu jest brand blogging, w którym reklamowanie produktów i usług odbywa się przez blogowanie o nich i tematach pokrewnych. Dość często praktykuje się product seeding, gdzie firma udostępnia swoje produkty osobom znanym i lubianym, które przez używanie i wyrażanie opinii promują przedmiot kampanii.

Czym jest buzz marketing? To działanie promocyjne wykorzystujące siłę plotki – im więcej osób dowie się o produkcie, usłudze lub wydarzeniu, tym więcej osób może skorzystać i podzielić się swoją dobrą opinią. Inwestując w ten rodzaj promocji trzeba mieć na uwadze, że nieumiejętnie przeprowadzona kampania może sprowokować negatywne komentarze i tym samym zaszkodzić wizerunkowi firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here