Prowadząc e-sklep, porozumiewasz się z klientami jedynie za pośrednictwem swojej strony internetowej i poczty e-mail? To błąd! Najwyższa pora byś docenił inny kanał komunikacji – SMS-y. Wysyłanie wiadomości tekstowych na telefon nie jest powszechnie stosowaną metodą w branży e-commerce, gdyż uważana jest za archaiczną i mało skuteczną. Tymczasem SMS-y pomagają w budowaniu pozytywnych relacji z klientem i pozwalają utrzymać z nim bezpośredni kontakt także poza strefą online. Podpowiadamy zatem, jak wykorzystać SMS-y w handlu internetowym.
SMS-y do klienta – tylko ważne wiadomości
Z pewnością lubisz dostawać SMS-y, zwłaszcza od przyjaciół i rodziny. Jednak czy na wiadomości reklamowe patrzysz równie przychylnym okiem? Zapewne rzadko i tylko wtedy, jeśli oferta firmy naprawdę Cię interesuje. Dlatego aby dobrze wykorzystać SMS-y w e-commerce, musisz postawić się w sytuacji swoich klientów. Czy naprawdę chciałbyś aby zasypywano Cię masowo wysyłanymi SMS-ami, bez względu na porę i dzień tygodnia? Czy chciałbyś otrzymywać identycznie brzmiące elaboraty, które zajmują sporo miejsca w skrzynce odbiorczej? No właśnie. Aby wykorzystać SMS-y w komunikacji z klientem kieruj się zasadą – tylko istotne treści i niezbyt często. Najlepiej wysyłaj wiadomości jedynie przy okazji akcji promocyjnych i rabatowych lub dotyczące zamówienia klienta. Możesz również walczyć o lojalność najlepszych klientów, oddziałując na ich emocje przez wysyłanie SMS-em życzeń na święta i urodziny. W żadnym wypadku nie bombarduj swoich odbiorców wiadomościami co kilka dni ani nie przypominaj im o swoim sklepie późnym wieczorem czy w weekendy.
Informuj i zachęcaj do zakupu
Najlepsze wiadomości to te, które rzeczywiście przydadzą się klientowi i za które będzie Ci wdzięczny. Jeśli chcesz wykorzystać SMS-y w handlu internetowym, możesz zacząć od informowania klienta o stanie jego zamówienia. Koniecznie wyślij mu wiadomość o przekazaniu paczki kurierowi czy przeprosiny za opóźnienia w dostawie. Za pośrednictwem SMS-ów możesz także powiadomić klienta o postępie procesu reklamacji lub o zasadach dotyczących zwrotu czy wymiany towaru. Wiadomości tekstowe wysyłane na telefon mogą również skłonić odbiorcę do szybkiej konwersji – wystarczy podać w SMS-ie kod rabatowy do wykorzystania w określonym terminie lub poinformować o aktualnych promocjach i nowościach w sklepie. Możesz także wykorzystać SMS-y, aby powiadomić klienta o wygranej w konkursie czy akcji rozdawaniu prezentów z okazji urodzin sklepu. Przez wysyłanie wartościowych informacji nie tylko dbasz o swoich odbiorców i skłaniasz ich do ponownych odwiedzin, ale i budujesz pozytywny wizerunek swojej marki.
Jak powinny wyglądać SMSy w e-commerce?
Aby skutecznie wykorzystać SMS-y w handlu internetowym, kieruj się zasadą mniej znaczy więcej. Skompresuj treść do maksimum 160 znaków (pojemność 1 SMS-a) – nikt nie chce czytać reklamowych elaboratów. Tekst powinien być zwięzły, ale uprzejmy, dlatego nie zapomnij o przedstawieniu się (podaj nazwę sklepu) i spersonalizowanym przywitaniu (np. Dzień dobry Anno). Po podaniu konkretnej informacji możesz użyć zwrotów call to action, czyli zachęcających do działania (np. odwiedź nas, wykorzystaj swój rabat, weź udział w darmowej dostawie). Ponadto Twoje wiadomości mogą zachęcać do interakcji – zapytaj o zadowolenie klienta z zakupów lub przeprowadź krótką ankietę. W treści SMS-ów warto umieścić link do sklepu, konkretnego produktu czy regulaminu promocji, ale tylko wówczas, jeśli Twoja strona jest responsywna lub odnośniki przekierują odbiorcę do wersji mobilnej. Przede wszystkim zaś, nie wysyłaj SMS-ów do przypadkowych osób, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie treści handlowych od Ciebie. Pamiętaj, że kontakt telefoniczny jest uważany za bardzo prywatny i bezpośredni, dlatego ogranicz się wyłącznie do własnych klientów, którzy podali numer podczas składania zamówienia.