Nazewnictwo to jedno z największych wyzwań dla copywritera, a zarazem szalenie kreatywne zajęcie. W trakcie ekscytującej burzy mózgów padają dziesiątki propozycji, z których zaledwie jedna zostanie z klientem przez cały okres działalności. Tworząc nazwę, copywriter musi mieć świadomość spoczywającej na nim odpowiedzialności, w końcu bierze udział w budowaniu marki. Niejednokrotnie nazewnictwo przypomina syzyfową pracę – wszystkie najlepsze nazwy wydają się zajęte, klient nie akceptuje żadnej propozycji, brakuje oryginalnych pomysłów… Na szczęście są narzędzia i rozwiązania, które pomogą Ci wymyślić dobrą nazwę dla firmy.

Zrób burzę mózgów

Na początkowym etapie tworzenia nazwy, liczy się przede wszystkim ilość. Wypisz jak najwięcej nazw, które kojarzą Ci się z działalnością firmy. Pracuj szybko, intensywnie i bez zbędnego kombinowania. Na oryginalność i kreatywny naming przyjdzie czas później. Na razie skup się na przygotowaniu solidnego zaplecza, z tego będziesz mógł wybrać potencjalną petardę. Podczas wyszukiwania nazw warto skorzystać z niezawodnych narzędzi takich jak:

  • słownik języka polskiego PWN,
  • słownik synonimów,
  • słownik krzyżówkowicza,
  • Google translator.

Twoja burza mózgów zyska kosmopolityczny zasięg, jeśli dodatkowo sięgniesz po atlas map – nazwy geograficzne potrafią być bardzo inspirujące.

Mieszaj, przetwarzaj i zmyślaj

Jak wymyślić dobrą nazwą dla firmy, skoro wszystkie wypisane propozycje wydają się pozbawione polotu i mało oryginalne? Właśnie teraz nadszedł dobry moment na pokaz kreatywności. Wykorzystaj swoją bazę do pracy słowotwórczej – przetwarzaj słowa dodając lub usuwając litery, twórz zlepki wyrazów, łącz części różnych słów w jedną frazę, dodawaj przedrostki, łącz wyrazy bliskobrzmiące, tłumacz słowa na inne języki itp. Kreatywny naming wymaga otwartego umysłu i nieszablonowego podejścia – na tym etapie padnie wiele dziwnych i niekoniecznie dobrych propozycji, jednak jest szansa, że wymyślisz prawdziwą perełkę.

Powiedz: sprawdzam!

Udało Ci się wymyślić dobrą nazwę dla firmy? Dobra robota, ale teraz musisz ocenić ich potencjał marketingowy. Przede wszystkim poszukaj wolnej domeny dla swojej nazwy – jeśli końcówki .pl i .com są zajęte, przeszukuj mniej popularne końcówki domen regionalnych i krajów egzotycznych. Sprawdź również brzmienie nazwy w innych językach, zwłaszcza jeśli firma ma ambicje na działalność międzynarodową. Przy okazji sprawdź czy nazwa jest łatwa do wymówienia również przez osoby z wadą wymowy i czy można ją powtórzyć przez telefon bez konieczności literowania. Pamiętaj również, że Twoje pomysły nie mogą być prześmiewcze i kontrowersyjne – nazwa powinna być oryginalna, ale jednocześnie musi budzić pozytywne skojarzenia z firmą. Unikaj natomiast akronimów, gdyż nazwy składające się z samych inicjałów są trudne do zapamiętania i nieciekawe (choć IBM mógłby się z tym nie zgodzić). Nazwy powinny być dość krótkie, ale jednocześnie przyjazne dla ucha i łatwe w zapisie.

Jak wymyślić dobrą nazwę dla firmy? To niełatwe zadanie, nawet jeśli masz nieskończone pokłady pomysł i przelewasz setki inspiracji na kartkę. W kreatywnym namingu wyróżniająca się nazwa to zaledwie połowa sukcesu. Nie można zapominać o aspektach praktycznych – ładnym brzmieniu i niekłopotliwej długości. Nazwa będzie towarzyszyć firmie przez cały czas istnienia, dlatego Twój pomysł musi budzić powszechne zaufanie i dbać o korzystny wizerunek marki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here