Właściciel przedsiębiorstwa szukający informacji na temat różnic między systemem ERP i CRM

Zarówno system ERP, jak i CRM łączą i dzielą liczne aspekty. Wdrożenie każdego z nich to z pewnością duże ułatwienie i możliwość optymalizacji wielu działań prowadzonych w firmie. Niezaprzeczalnie implementacja tego rodzaju systemów znacznie wpływa na rozwój przedsiębiorstwa.

System ERP, czy CRM – który wybrać?

Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w artykule: odl.com.pl/czym-sie-rozni-system-erp-od-crm, opublikowanym na blogu polskiego producenta oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem, a mianowicie firmę: ODL Sp. z o.o. System ERP. Specjaliści zadbali o szczegółowy opis różnic między systemem ERP, a CRM, dzięki czemu bez problemu będziemy mogli podjąć decyzję, dotyczącą zakupu odpowiedniego systemu do zarządzania naszym przedsiębiorstwem. 

Czym jest system ERP?

System Enterprise Resource Planning to nic innego jak narzędzie informatyczne, używane przez firmy do prowadzenia biznesu. Działa na zasadzie usprawniania procesów biznesowych i poszczególnych działów znajdujących się w firmie. Jest w stanie zautomatyzować działania takie jak m.in. magazynowanie produktów, czy planowanie produkcji. Charakteryzuje się posługiwaniem jedną bazą danych, dzięki czemu dostęp do informacji ma każdy uprawniony do tego pracownik, co dodatkowo znacznie usprawnia pracę i komunikację między wszystkimi działami firmy. Jego główne zastosowania, to przede wszystkim:

  • finanse i księgowość,
  • zarządzanie płacami, 
  • kontrolowanie zasobów ludzkich,
  • analizy finansowe,
  • dział sprzedaży i zakupów, 
  • zarządzanie aspektami logistycznymi,
  • określanie i wprowadzanie standardów procesów biznesowych.

Zalety i wady systemu ERP

Korzystanie z systemu ERP, to przede wszystkim zwiększenie efektywności oraz zmniejszenie kosztów w przedsiębiorstwie. Jednak system podobnie jak każdy inny ma swoje zalety i wady. Podstawowe korzyści płynące z użytkowania systemu, to między innymi:

  • możliwość kontroli i planowania kosztów, 
  • rozległość w zarządzaniu procesami i uporządkowanie danych, 
  • oszczędność czasu, dzięki zwiększeniu efektywności organizacyjnej poprzez mechanizację procesów,
  • możliwość planowania działań i projektowania różnego rodzaju rozwiązań, wykorzystując przy tym integrację z innymi systemami zewnętrznymi,
  • znaczne zwiększenie wyników sprzedaży, tym samym podniesienie obrotów danego przedsiębiorstwa.

Ze względu na to, że nie ma systemów idealnych, najbardziej oczywiste wady systemu ERP, to przede wszystkim:

  • wysokie koszty związane z wdrożeniem systemu, 
  • duża ilość poświęconego wysiłku i czasu niezbędnego do przystosowania rozbudowanego systemu,
  • kompleksowość aplikacji, która bywa zarówno zaletą, jak i wadą.

Laptop z zainstalowanym systemem ERP od firmy ODL

Czym jest system CRM?

System Customer Relationship Management, działa na bardzo podobnych zasadach. Oba często są stosowane jednocześnie w celu zapewnienia prawidłowej rozbudowy i rozwoju firmy. W tym przypadku jednak, główna uwaga jest skupiona na relacji z klientami. W odróżnieniu od systemu ERP, najważniejszym celem jest usprawnienie transakcji i komunikacji na linii konsument-firma oraz budowanie trwałych więzi biznesowych. Warto pamiętać, że to rozwiązanie podobnie jak system ERP jest w stanie optymalizować i organizować procesy. Skala nie jest jednak tak duża. Co ważne, system CRM stawia na personalizowanie ofert i pomaga potencjalnemu klientowi firmy w podejmowaniu dalszych decyzji dotyczących współpracy z danym przedsiębiorstwem. Główne zastosowania systemu CRM, to między innymi:

  • zautomatyzowanie procesu sprzedaży, 
  • dbanie o dobry kontakt z klientem i organizowanie skutecznej komunikacji, 
  • personalizowanie ofert oraz kontrola nad działaniami marketingowymi,
  • poszukiwanie i rozpoznanie potencjalnych konsumentów oraz innego rodzaju partnerskich możliwości biznesowych,

Zalety i wady systemu CRM

Identycznie jak w przypadku systemu ERP, to rozwiązanie posiada zarówno mocne, jak i słabsze strony. Do korzyści, które płyną z wdrożenia systemu CRM należą:

  • wzrost sprzedaży spowodowany pozyskiwaniem nowych klientów i podnoszeniem lojalności tych, którzy wcześniej już podjęli się współpracy z firmą, 
  • zmniejszenie kosztów rekrutacyjnych, 
  • podniesienie standardów obsługi klienta, 
  • możliwość stworzenia i kontroli nad bazą danych klientów, co również sprowadza się do lepszej identyfikacji ich potrzeb. 

Jeśli mowa o negatywnych aspektach użytkowania systemu CRM, to są to przede wszystkim:

  • zagrożenie utraty wszystkich danych w razie awarii, 
  • podobnie jak w przypadku systemu ERP, czasochłonność związana z wdrożeniem systemu i jego kosztowność,
  • możliwość nieopłacalności inwestycji i znacznego przekroczenie budżetu. 

System ERP, czy CRM?

Główna różnica między systemem ERP, a CRM to przede wszystkim fakt, że jeden koncentruje się na działaniach wewnętrznych firmy, natomiast drugi skupia się na komunikacji z klientem.  Jak możemy zauważyć, zarówno system ERP, jak i CRM, posiada swoje wady oraz zalety. Po dokładnym przeanalizowaniu każdej z nich, będziemy w stanie określić, który rodzaj oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem będzie odpowiedni dla naszej firmy. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here