Digital marketing to dziś jeden z fundamentów prowadzenia udanego biznesu, jednak mnogość narzędzi do promocji formy w sieci przeraża wielu przedsiębiorców, którzy często sięgają po rozwiązania najbardziej promowane i takie, które są im najlepiej znane, chociażby powierzchownie. Zdecydowana większość form koncentruje się więc na SEO, jednak czy to zawsze najlepsza forma marketingu internetowego?
Cechy i zalety SEO
SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja wyników wyszukiwania, to zestaw procedur, które mają na celu zwiększenie widoczności stron internetowych w wyszukiwarce, dzięki czemu biznesy mają więcej klientów. Do wielkich zalet SEO należą stosunkowo niskie koszty przeprowadzania udanych działań i to, że część z nich można wcielić w życie samodzielnie, przynajmniej na poziomie tworzenia treści.
Chociaż efekty działań SEO widoczne są po kilku miesiącach, ich wielką zaletą jest trwałość, a konsekwentnie prowadzona kampania sprawi, że strona wyprzedzać będzie swoich konkurentów przez długi czas, jeżeli działania będą regularnie powtarzane.
Uniwersalność i niezawodność SEO – czy to mit?
Chociaż taka forma promocji biznesu w sieci sprawdza się w przypadku bardzo wielu przedsiębiorstw, które niskim kosztem pozyskały wielu klientów, to tak naprawdę istnieje wiele firm, w których SEO się nie sprawdzi.
Digital marketing z użyciem optymalizacji wyników wyszukiwania jest zazwyczaj zupełnie nieskuteczny w przypadku produktów wyjątkowych i nowych, które przecierają nowe szlaki, o których niemalże nikt nie wie. Aby coś mogło zostać znalezione w sieci dzięki SEO, musi zostać to wyszukane, a więc ludzi muszą posiadać wiedzę o istnieniu produktu i używać odpowiednich słów kluczowych.
Zupełnie nowy produkt, reprezentujący zupełnie innowacyjne kategorie produktów i usług, nie ma jak zostać odnaleziony w wyszukiwarce. Tutaj o wiele lepiej sprawdzi się reklama w mediach społecznościowych, czy nawet bardziej tradycyjne formy marketingu. Podobnie będzie w przypadku produktów, które mogą istnieć na rynku już dłuższy czas, ale których mało kto szuka.
SEO zazwyczaj nie sprawdza się też przy usługach typu B2B (Business to Business), gdyż opierają się one na silnym zaufaniu, a formy chcące skorzystać z usług innych przedsiębiorstw są też wysoce świadome. Obecność produktu lub usługi na szczycie rankingu wyników wyszukiwania dla firm najczęściej nie znaczy nic.
Budżet a skuteczność SEO
Czasami SEO nie jest warte zainteresowania z innego powodu, którym jest zbyt mały budżet na takie działania. Chociaż jest to jedna z najtańszych form marketingu, to tak naprawdę i tak wymaga ona często wydania większej ilości pieniędzy, niż dany biznes może sobie na to pozwolić – dotyczy to przede wszystkim biznesów najmniejszych.
W wielu przypadkach trzeba wydania sporych pieniędzy, by prześcignąć konkurencję i wzbić się ponad nią w rankingu wyników wyszukiwania. Jeżeli to wzbicie się w nim miałoby kosztować na przykład 5000 złotych, a przedsiębiorca ma budżet na reklamę w wysokości 3000, to wydanie tych pieniędzy na SEO jest wyrzuceniem ich w błoto, gdyż wyda się je, nie prześcigając konkurencji i lepiej wydać te pieniądze po prostu na inne formy marketingu.
W takim przypadku o wiele lepiej sprawdzi się marketing w mediach społecznościowych, który przy o wiele mniejszych kwotach okaże się o wiele skuteczniejszy od SEO, a wysoki ruch z platform społecznościowych jest też dziś uwzględniany przez algorytmy Google i także podniesie stronę w hierarchii, a gdy pozyska się klientów z social mediów i budżet na reklamę zacznie rosnąć wskutek zwiększenia sprzedaży, warto wtedy wrócić do planów zainwestowania w kampanię SEO, gdyż nie powinno się ograniczać tylko do jednej gałęzi digital marketingu, a ich łączenie ze sobą daje fenomenalne efekty.
Chociaż SEO nie zawsze jest najlepszym wyborem, zdecydowana większość firm odniesie z niego jednak korzyści. Zawsze warto pamiętać, że istnieją alternatywy i nie zawsze należy chwytać się czegoś tylko dlatego, że wydaje się lepiej znane.
Jedną z opcji marketingu internetowego jest email marketing jednak, by to zrobić należy mieć szeroką wiedzę – wówczas lepiej zwrócić się do specjalistów. Jedną z firm, do których można się zwrócić to np. Emaillabs – w ich ofercie: smtp relay.