Według ostatniego raportu „Panorama’s 2018 ERP Report”, 42% respondentów uznało, że wdrożenie systemu ERP w swojej firmie można uznać za udane. Tym bardziej przemawia fakt, że, według tego samego raportu, liczba ta zmalała o 82% w porównaniu do projektów zakończonych sukcesem z roku 2017. Co jest tego przyczyną? Cóż, z pewnością dużą rolę odgrywa wdrożenie odpowiedniego systemu ERP, o czym dowiecie się z tego artykułu. Zacznijmy jednak od podstaw…
Czym dokładnie jest system ERP?
ERP, czyli Enterprise Resource Planning jest oprogramowaniem służącym do odpowiedniego rozplanowania zasobów przedsiębiorstwa. Można to porównać do systemu naczyń połączonych, z tą małą różnicą, że zamiast naczyń mamy aplikacje, a zamiast płynów – dane. Aplikacje działają w poszczególnych sektorach przedsiębiorstwa, takich jak handel, produkcja, finanse, kadry i płace, logistyka, środki trwałe, marketing etc., skąd też gromadzą dane.
Taki system opiera się wówczas na wspólnej bazie danych, dzięki czemu możliwe jest monitorowanie, koordynacja i integracja różnych obszarów działania firmy. Pozwala to zatem na optymalizację i automatyzację procesów, odpowiednie zarządzanie zasobami i maksymalizację efektywności. Oprócz tego, poprawia się komunikacja i udrażnia się przepływ informacji.
Jaki system ERP będzie tym właściwym?
Szacuje się, że rynek systemów ERP na świecie jest obecnie wart ok. 25 mld dolarów, a wartość ta stale rośnie. Nie trzeba więc nazbyt przekonywać o rozwoju systemu ERP i jego szerokim zastosowaniu. Jak zatem wybrać odpowiedni system do wdrożenia?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na elastyczność i adekwatność. Na rynku można znaleźć systemy ERP z atrakcyjną ofertą w standardzie, ale nie oznacza to jeszcze, że wdrożenie danego systemu się sprawdzi. Ważne, aby system posiadał opcję tworzenia rozwiązań skrojonych na potrzeby naszego przedsiębiorstwa. Należy szukać takiego systemu, który jest dedykowany konkretnej branży lub procesom.
Oprócz tego warto wziąć pod uwagę kwestie oczywiste, ale nie mniej ważne. Po pierwsze, czy zarządzanie procesami w firmie wymaga wsparcia informatycznego, co niejako definiuje opłacalność wdrożenia. Po drugie, obsługa klienta, a uściślając, wsparcie pozakupowe – pomoc w implementacji i dalszym rozwoju systemu ERP.
Jakie są koszty wdrożenia ERP?
Jeśli chodzi o wycenę wdrożenia systemu, w grę wchodzi wiele zmiennych. Począwszy od analizy przedwdrożeniowej, przez implementację i konfigurację, aż po późniejszy serwis. O cenie decyduje zatem długość trwania analizy, struktura i wielkość firmy, skomplikowanie procesów i czas wsparcia po wdrożeniu systemu.
To jednak nie wszystkie koszta, bo wdrażając system ERP należy uwzględnić również koszta licencji, czyli cena, jaką płacimy za poszczególne moduły. Do tego infrastruktura sprzętowa, czyli przystosowanie sprzętu, jakim dysponuje firma. Im bardziej zdigitalizowane jest przedsiębiorstwa, tym mniej przekształceń będzie wymagało.